Otsikon
kommentti on napattu mittavan työyhteisöviestinnän kehittämishankkeen
työpajapalautteista. Taustalla lienee pienoinen tyytymättömyys, kun kouluttaja ei
pelkästään kaatanutkaan osallistujien päähän tietoa viestinnästä. Olisi ollut niin mukavaa ja helppoa kuunnella,
kun kouluttaja kertoo ”yleisiä totuuksia”.
Mutta voi ei
– työpajassa olisikin pitänyt miettiä, miten vastedes itse viestin, mitä odotan
muilta, millaisista hyvistä viestintäkäytännöistä kannattaisi ottaa vinkkejä ja
millaisia pelisääntöjä työpaikan viestintään voitaisiin yhdessä sopia.
Tutkimusten
mukaan tiedonkaatokoulutuksilla ei juurikaan pysytä muuttamaan työyhteisön
viestintää. Opittu jää kiva tietää
-asteelle. Tähän tulokseen tulin väitöskirjassani,
ja samaa todistavat monet muut tutkimukset.
Otsikon
taustalla olevalle oppimis- tai pikemminkin koulutuskäsitykselle on ominaista,
että koulutukseen osallistuva ulkoistaa itsensä passiiviseen objektin rooliin
ja ajattelee, että muiden pitää saada asiat paremmalle tolalle. Seuraavassa
työhyvinvointi- tai työyhteisöviestinnän tutkimuksessa hän sitten antaa taas
muille ”pisteet”. Peiliin katsominen unohtuu, eikä haluta miettiä, miten itse
vaikuttaa siihen, että viestintä toimisi paremmin.
Jos
koulutus- tai kehittämistoimilla halutaan todellista vaikutusta, on objektin
muututtava subjektiksi. Ajatus on hyvin samansuuntainen Elisa Juholinin
käsialaa olevan työyhteisöviestinnän agenda-mallin perusidean kanssa: hyvä
viestintä on jokaisen työyhteisön jäsenen vastuulla, se on elimellinen osa
kaikkea ja kaikkien tekemistä, hyvä työilmapiiri ei synny vain esimiesten ja
johtajien edesottamuksista jne.
Pohtiessani
työyhteisökohtaisten viestintäkoulutusten vaikuttavuutta olen tullut siihen
lopputulokseen, että heitetään koulutus romukoppaan. Otetaan tilalle työn
kehittämisen käsite. Silläkin uhalla, että joku ei tykkää tai uudenlaisen
oppijan ja oman työn kehittäjän rooliin on vaikea hypätä.
Toki siirtymä
koulutuksesta kehittämiseen on haaste kouluttajallekin. On uskallettava kohdata
ryhmä tulta päin ‑asenteella ja
luotettava siihen, että turvallisten powerpointien sijaan pärjää vuosien myötä
karttuneella kokemuskellarilla erilaisia ryhmälähtöisiä menetelmiä käyttäen.
Tuli mitä tuli.
Viestintäkoulutusten
ja -valmennusten syyslukukauden pikku hiljaa käynnistyessä on hyvä toivottaa ROHKEUTTA
kaikille kehittäjäosapuolille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti