keskiviikko 2. tammikuuta 2013

”Palvelua” ja palvelua operaattoreiden ihmeellisessä maailmassa



Nyt kyllä kimposi hiki yrittäjän niskatukkaan! Miten voi olla mahdollista, että tietoyhteiskunnan mallimaanakin aikoinaan profiloituneessa maassa pienen sähköpostipalvelun muutoksen hoitamiseen menee miltei kaksi päivää? Tällaiseen ”palveluun” ei yrittäjälle oikein olisi varaa.

Ei ihme, jos ICT-alalla on huono maine. Vai mitä ajattelette seuraavasta palveluepisodista:

Maanantaina 31.12. soittelin pitkin päivää operaattorin yrityspalveluun saadakseni vaihdetuksi vanhan POP3-sähköpostitysteemin 365-versioon. Soitin, soitin – palvelussa on ruuhkaa. Soitin ja soitin, kun minulla olisi uuden vuoden aattona ollut niin sopivasti toimistopäivä.

Tuli uusi vuosi, ja ryhdyin 2.1. uusin voimin hoitamaan sähköpostiuudistusta. Soitin. Linjalla syvä hiljaisuus. Soitin uudelleen. Sama juttu. Soitin konsernin vaihteeseen. Sieltä kerrottiin, että 010-alkuisessa palvelunumerossa on kai joku vika. Kävin operaattorin nettisivuilla – ei mitään ilmoitusta palveluhäiriöstä. Soitin ja kuuntelin huokaavaa hiljaisuutta. Päivä oli jo pitkällä, kun palvelunumerossa oli tieto, että palvelussa on vikaa. Sen olinkin jo saanut tuta.

Odottelin ja soitin. VIHDOINKIN lupaava jonotusääni. Jonotin ja jonotin. Jonotin edelleen, koska en halunnut päästää mahdollista palvelutapahtumaa lipeämään jälleen käden ulottuville. Seuraavaksi päiväksi oli jo pakko saada aikaa yritystoiminnallekin, joten en halunnut siirtää operaattorin ”yrityspalvelua” seuraavaan päivään.

Lappilainen päivä ehtikin jo vaihtua siniseen hetkeen, kun minulle vastattiin.

Huh, mikä työvoitto! Onnistuin sittenkin ostamaan ICT-tuotteen, joka toivottavasti onnistutaan tammikuun lopussa myös etäasentamaan. Tosin tämänpäiväisen palvelukokemuksen jälkeen odotan asennuspäivää lähinnä kauhun tuntein.

Onneksi ICT-alalla on vielä myös yrityksiä, jotka suoriutuvat palvelustaan paremmin. Soitto samaisena maanantaina 31.2., ja yllätyksekseni tämä toinen operaattori pystyi suoriutumaan vastaavantasoisesta palvelutilanteesta alta aikayksikön.

Puhelimeen vastattiin heti, ymmärrettiin, mitä asiakas haluaa ja tilaus hoidettiin käden käänteessä. Myös lisäkysymyksiin tuli vajaan tunnin sisällä täsmällinen sähköpostivastaus. Yllätyin myönteisesti.

On varmaankin helppo päätellä, kumman operaattorin suuntaan alan siirrellä yrityksemme ”operaattoriostoksia”. Jahka tästä 365-punnerruksestani toivun. Laskutussotkuihin kyllästyneenä puhelinpalvelumme löysivätkin jo vuosia sitten uuden kotipesän, jossa palvelu näyttää edelleen pelaavan.

Onkohan se niin, että pieni on isoa pirteämpi ja palveluhaluisempi?


- Helena

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti