Kesä ja loma
menivät. Taakse jäi aurinkoinen Etelä-Ranska, ja kasvoja vasten löi suomalainen
syksy. Erityistä koleutta ja ankeutta syksyyn
ovat tuoneet toinen toistaan seuranneet YT-uutiset. Varmasti moni kysyy
itseltään, olisiko yritysten haasteisiin muita vaihtoehtoja. Ainakin ennen on
ollut.
Mieleeni
palaa vahvasti yllätys, jonka koin lomareissullani. Piipahdin pienen
ranskalaisen Bruscin kylän edustalla olevalla Embiezin saarella. Ja kas, siellä
törmäsinkin viestinnän näkökulmasta kiinnostavaan herraan nimeltä Paul Ricard.
Tosin viestinnän, sponsoroinnin ja yhteiskuntavastuun sijaan hän on varmaakin
useimmille kapakasta tai kilpa-ajoista tuttu mies.
Paul
Ricardin historiaan kannattaisi kuitenkin tutustua tarkemmin.
Paul Ricard
kehitti vuonna 1932 suositun pastis-juoman. Kauppa kävi, kunnes pastis sodan
aikana kiellettiin. Mitä Ricard teki? Toisin kuin tänä päivän yritysvastuusta juhlapuheissa
puhuvat johtajat Ricard kokosi kaikki työntekijänsä elokuvateatteriin ja
lupasi, että jokaisen työntekijän työpaikka säilyy ja perheistä pidetään
huolta. Yhdessä mietittiin, mitä nyt.
Ricard päätti laajentaa mm. mehu- ja vesiteollisuuteen. Työpaikat oli turvattu.
Tuli aika,
jolloin pastista taas siemailtiin, mutta sitä ei saanut mainostaa. Ricard otti
nerokkaasti käyttöön design managementin, sponsoroinnin, product placementin ja
monet muut viestinnän keinot ”ennen kuin
nykyaikaista viestintätiedettä oli keksitty”, kuten saarella olevissa
postereissa kerrottiin. Ricardin liikemerkki näkyi autoissa, astioissa,
kilpa-ajoissa, Ranskaan tuoduissa kamelikaravaaneissa ja muissa tapahtumissa.
Taiteesta kiinnostunut Ricard suunnitteli itse mm. pastiksen nauttimiseen
tarvittavia jäävesikaatimia.
Business
menestyi. Historia tuntee Ricardin liikemiehenä, joka jakoi yrityksen
menestyksen työntekijöiden kanssa. Rahaa liikeni myös taiteisiin,
lentokenttään, autourheiluun eli kilparadan rakennuttamiseen
ja moneen muuhun yhteiseen hyvään.
Kun Ricard
vuonna 1958 osti Embiezin saaren, sillä oli pari kalastajamökkiä. Rakentamista
palavasti rakastava Ricard halusi luoda ja loi ”paratiisisaaren”, josta
pääsisivät iloitsemaan muutkin kuin hän itse. 60-vuoden iässä hän havahtui
Välimeren ympäristökysymyksiin ja perusti saarelle Välimeren meriympäristön
monimuotoisuuden vaalimiseen keskittyvän tutkimuslaitoksen.
Kannattaisiko
tämän päivän yritysjohtajienkin suunnata askeleet Embiezin saarelle tai muutoin
tutustua Paul Ricardin ajatuksiin. Monin tavoin yritysvastuun kantanut Ricard
näytti uskoneen ajatukseen ”hyvä tuottaa
hyvää”.
Olisiko
meidänkin jo aika ottaa oppia tästä uskosta?
- Helena
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti